Сторінка логопеда

Логопед:

Полякова Любов Миколаївна 

Поради батькам майбутніх першокласників

Якщо усне мовлення дитина опанувала ще перед школою, то писемним їй ще належить оволодіти.Чим краще буде розвинене усне мовлення, тим легше буде опанувати читання й письмо.

У багатьох, дітей часто спостерігається нерізко виражене відставання у мовленнєвому розвитку, яке в дошкільному віці зазвичай не привертає до себе особливої уваги батьків, проте в подальшому може перешкоджати якісному навчанню і призвести до появи специфічних помилок, зокрема на уроках української мови.

Дуже важливо виявити навіть найнезначніші відхилення мовленнєвого розвитку та виправити їх до початку навчання дитини грамоти.

Батькам слід знати, що при нормальному мовленнєвому розвитку всі недоліки у вимові звуків дошкільником повинні зникнути не пізніше п´ятирічного віку.

Однією з необхідних умов опанування грамоти є чітке розрізнення дитиною всіх звуків мови на слух. Запис будь-якого слова передбачає уміння визначити кожен звук та склад слова по черзі і позначити їх відповідними буквами. Якщо ж деякі звуки здаються малюкові однаковими, то йому важко буде вибирати під час письма букви, відповідні цим звукам. Наприклад, у разі нерозрізнення на слух пари звуків [б]-[п] дитина не знатиме, яка перша буква — Б або П — має бути написана в словах «булка», «буряк».

 Для перевірки слухової диференціації звуків доберіть картинки, на яких зображене розрізняється лише одним приголосним звуком, який слід перевірити. Дитина може розрізнити слова (наприклад, «білка» і «пилка»,«коза» і «коса», «ніч» і «піч») лише за умови сформованості фонематичного сприймання, чіткої диференціації звуків.

 Зверніть увагу, що за нормального мовленнєвого розвитку розрізнення всіх звуків на слух, а отже, і правильний вибір за змістом картинок, доступний дітям з дворічного віку. Крім того, важливо знати, що нерозрізнення дитиною деяких звуків на слух є основною причиною їх заміни в усному мовленні, а надалі — й на письмі. Пропоную деякі ігри, що стануть вам у пригоді.

 ►► Вправа «Впіймай звук»

 Дорослий чітко промовляє підібрані слова, малюк має плеснути в долоні, якщо в слові почує заздалегідь визначений звук. При цьому в запропонованих словах не повинно бути інших подібних за вимовою звуків. Обраний для практикування звук треба виголошувати дещо підкреслено.

 ►► Ігри

 «Луна»

 Грати можна удвох і великою групою. Обираємо ведучого (він і буде «луною»), який має повторювати те, що йому скажуть. Почніть із простих слів, потім перейдіть до важких і довгих. Спробуйте пропонувати для повторення віршовані і прозаїчні фрази. Якщо «Луна» відповіла правильно п’ять разів, призначайте по колу наступного учасника гри.

 «Абетка»

 Дитина разом із дорослим придумують та називають слова на кожен звук у абетці. Можна влаштувати змагання, хто назве слів більше, коли в дитини буде вже великий словниковий запас.

 «Ланцюжок із слів»

 Кожний учасник гри називає слово на той звук, який був останнім у попередньому слові. Таким чином привертаємо увагу на виокремлення необхідного за умовами гри звука і спонукаємо на добір слова, в якому цей звук буде попереду.

 «Зіпсований телефон»

 Усі, звісно ж, пам’ятають гру свого дитинства. Вона якнайкраще підходить для розвитку фонематичного слуху в дошкільників.

Логоритміка це низка вправ, завдань, ігор, що поєднують у собі музику, рухи і слово.

Таке поєднання дає змогу педагогам подолати проблему з мовлення, домогтися їх психологічної розкутості, удосконалити фізичний та емоційний розвиток дітей, тобто логоритміка скерована на розв’язання корекційних, освітніх, а також оздоровчих завдань. При проведені занять обов’язково враховуються, вікові особливості дітей та відхилення в психомоторній сфері, проводиться в ігровій формі.

Гра «Легенькі сніжинки» («Діти» беруть сніжинки, виконують рухи під музику за словами логопеда)

На галявину й лужок            руки вперед, пружинка

Тихо падає сніжок

 

І летять сніжинки               біг по колу навшпиньках

Білі, як пушинки.

 

Віє, віє вітерець,                 руки вгору, рухи вправо-вліво

Завиває навпростець.

 

Крутяться сніжинки           руки в сторони, кружляють навколо себе

Білі, як пушинки.

 

Полетіли, понеслись          ідуть всередину кола

І на землю вляглись,

 

Тихо сплять сніжинки,      кладуть сніжинки, підходять,

Білі, як пушинки                 показують, як вони сплять

 

Широко використовуємо пальчикову гімнастику, яка прямо пов’язана з розвитком мовлення дітей, один із засобів розвитку дрібної моторики  рук.

Рухові вправи для пальців – це своєрідні маленькі сюжетні ігри від простих до більш складних. При їх виконанні поповнюється словниковий запас, відпрацьовується мовне дихання, розвиток м’язів рук, що є доброю підготовкою для письма.

До вашої уваги вправи:

«Птах летить», «Замок», «Місток», «Жабка», «Ворота», «Пароплав», «Кулька».

З дітьми раннього віку можна використати імітаційні руханки. Аони допомагають вихованцям долати боязкість, нерішучість, невпевненість у собі, створює емоційний позитивний фон, збагачують пам’ять, словник, розвивають динаміку емоцій та почуттів завдяки активній роботі дитячих м’язів, прискорюється кровообіг, поглиблюється дихання і кора головного мозку отримує повний заряд енергії для мовленнєвої діяльності.

До вашої уваги такі імітаційні руханки:

«Ведмежата», «Котик», «Черевики», «Гуси», «Ми лісочком йшли», «зайченята».

Занятя з логоритміки

  1. Більше розмовляйте з дитиною, озвучуючи всі дії (годування, одягання, миття).
  2.  Розвивайте розуміння мови, використовуйте прості інструкції типу : “Дай ручку”, “Де ніжка ?”, опираючись на те, що малюку доступно.
  3. Співайте колискові перед сном.
  4. Спонукайте бажання наслідувати дорослому.
  5. Частіше розповідайте дітям казки, вірші. Пробуджуйте бажання домовляти слова, речення дитиною.
  6. Не перевантажуйте дитину теле, відео, аудіо інформацією.
  7. Ніколи не кажіть в присутності дитини про її недоліки.
  8. Не дратуйтесь, не засмучуйтесь від того, що ваша динина не розмовляє. Кожна дитина – індивідуальність. Треба допомогти їй розкритись .
  9. Не чекайте коли дитина заговорить, вчіть її розрізняти предмети за розміром, співвідносити за кольором, формою, кількістю.
  10.  Частіше робіть масаж пальців і долоньок . 

Що потрібно знати батькам?

  МОВАневичерпне джерело розумового розвитку дитини, скарбниця всіх знань.

К.Д. Ушинський образно назвав рідну мову народним педагогом, наставником і вихователем. Слово виховує, навчає і розвиває дитину. Під впливом мови вдосконалюються її почуття, сприймання, збагачуються знання про оточуючий світ.

   Важлива роль у формуванні особистості дитини, зокрема розвитку її мови, належить сім’ї. Адже перші слова, перші речення малятко чує і вимовляє в колі рідних людей- матері, батька, бабусі, дідуся.   Однак дехто з батьків вважає, що дитина починає навчатися літературній мові лише у школі і не звертає належну увагу на формування мовлення  дітей у дошкільному віці. Навчання ж мови починається не тоді, коли дитині дають буквар, а з перших звуків, які вона починає вимовляти.

   Отже, дорослі повинні прагнути до того, щоб забезпечити правильний мовленнєвий розвиток дитини, починаючи вже з перших місяців її життя. Правильне мовлення допомагає малюку встановлювати контакти з іншими дітьми, вільно передавати свої думки і побажання, сприяє успішному навчанню у школі.

   Малюків потрібно вчити правильно вимовляти звуки в словах, ставити наголос, користуватися відповідною інтонацією, правильно дихати під час мовлення.

   Дошкільнят навчають узгоджувати слова в реченнях в роді, числі й відмінках, правильно будувати речення.

   У дітей дошкільного віку потрібно виховувати й загальну культуру мовлення: вміння слухати звернену до них мову, дивитися в очі співрозмовнику, не перебивати дорослих, не втручатися в їх розмову.

Подобається